Dag 18 (Di 21 juli) – Yellowstone

21 juli 2015 - Yellowstone National Park, Verenigde Staten

​‘U kunt het beste om 5 uur ’s ochtends op pad gaan. Het park is op zijn mooist in de ochtend. En niet zo druk’. Die wijsheid kregen we vandaag aan het eind van de dag mee in het visitor center toen ik vroeg of ze hier ooit hadden overwogen om de bezoekersaantallen te gaan reguleren. Het was namelijk druk vandaag, niet normaal druk meer.

En we waren vanochtend inderdaad voor dag en dauw opgestaan. OK,  om 7 uur en niet om 5 uur. Rond 7 uur is echt vroeg genoeg. Het idee was om direct naar Old Faithful te gaan, een heel bekende geyser en misschien wel dé trekpleister van het park, en pas daarna te gaan ontbijten. Dat is het voordeel van met de camper op pad zijn, altijd alles bij de hand. We waren zeker niet de enigen die al zo vroeg rondreden, maar het was nog goed te doen. Na een uur rijden (je verkijkt je hier compleet op de afstanden in het park) kwamen we bij Old Faithful aan. De bekendste geyser ter wereld, beweert men. Hij spuit zo’n beetje elk uur tot anderhalf uur, en toen wij aankwamen zaten er slechts een handje vol toeristen klaar op de bankjes die speciaal voor het schouwspel staan opgesteld. Slecht teken, zo rustig. We vroegen het aan een vrouw en die vertelde ons dat de volgende eruptie verwacht werd om 9:57. We keken op ons horloge….8:56. Dan hebben we nog een uur. Het geluk wil dat Old Faithfulonderdeel is van een heel gebied (Upper Geyser Basin) van geysers, kokende modderpoelen en andere thermische activiteiten. Dus we zijn rond gaan lopen over een boardwalk langs tientallen kleine en grotere geysers, poeltjes in de meest bizarre kleuren, dampende gaten in de grond en gewoon stukken waar het leek alsof men een paar potten verf op de grond had gekwakt. De kinderen vonden het geweldig, die waren helemaal onder de indruk. Dit is toch wel het mooiste national park waar ik geweest ben, wist Sven te vertellen. Na een klein uurtje verwondering van waar de natuur toe in staat is kwamen we weer uit bij Old Faithful, en inmiddels stonden de toeristen rijen dik klaar met de camera’s. Het was een voorbode voor de rest van de dag, helaas. De bekende geyser deed zijn plicht, spoot een minuut of twee zijn kokende water in de lucht en viel toen weer in slaap. Op het parkeerterrein waar we een ruim uurtje daarvoor met de camper alle ruimte hadden stonden we nu al volledig ingebouwd. Wat een drukte ineens. We zijn binnen in de camper rustig gaan ontbijten en daarna verder gereden.

IMG_9512

Er lopen een aantal wegen door Yellowstone, afgezien van de eerder genoemde toegangswegen lopen er een aantal wegen door het park, kronkelig langs de diverse bezienswaardigheden. Je rijdt dus op zo’n weg met een kaart van het park op schoot en na elke zoveel gereden kilometers staat er weer een bordje dat er over 100 meter iets is. Je trapt op de rem en gaat van de weg af om een parkeerterreintje op te draaien. Zo waren we na Old Faithful richting de Midway Geyser Basin gegaan om te gaan kijken naar de Grand Prismatic Spring, een prachtig turquoise bron met diep roestbruin-oranje randen er langs. Maar ik kan op het parkeerterrein onze camper niet meer kwijt. Het was een gekkenhuis van jewelste. Na verloop van tijd heb ik de camper ergens achter gezet, de weg half blokkerend, maar onze inschatting was dat anderen er nog wel langs konden, dus barst maar, gewoon laten staan. Maar helemaal gerust ben je dan niet. De Grand Pismatic Spring was prachtig, al was het even dringen met Japanners voor een goede plek. De boardwalk liep langs nog een paar poelen maar ik haastte me toch een beetje terug naar de camper. Niets aan de hand, er stond inmiddels een bus naast me de boel nog veel erger te blokkeren. We reden verder richting de Foutain Paint Pot en ook hier hetzelfde tafereel. Onmogelijk parkeren, vooral voor een grote camper. Dit keer de camper op een plek gezet waar parkeren uitdrukkelijk verboden was. Net als 20 andere auto’s. Opnieuw prachtige dingen gezien, maar de drukte werd alsmaar erger en er leek bij ons al een eerste teken van verzadiging op te treden. Het is ontzettend fascinerend, die kokende bronnen, prachtige kleuren en hier en daar wat opspuitend water, maar het is hier in Yellowstone zo’n overdaad aan geysers en bronnen dat je het op een gegeven moment een beetje gezien hebt. En de drukte helpt dan ook niet. De volgende stop was een half uurtje verder rijden bij het Norris Geyser Basin, maar daar was het echt onmogelijk om de camper nog ergens te parkeren. Bij de Artists Paintpots konden we onmogelijk nog ergens terecht en daarom maar doorgereden naar de Steamboat geyser (naar verluid de grootste cq. hoogst spuitende geyser ter wereld). Daar was de toegangsweg echter al afgesloten vanwege de drukte. Later kwamen we erachter dat deze Steamboot ook slechts heel beperkt uitbarst, de laatste keer een jaar geleden. We werden onderhand letterlijk en figuurlijk moe en hebben een klein visitor center opgezocht om even te lunchen. Ik kon mijn ogen niet meer open houden en ben even op bed geploft. We wisten het ook even niet meer, alles was potdicht van de drukte, de hoogtepunten hadden we wel gezien, laten we maar even rustig aan doen was het motto. Zo gezegd zo gedaan, maar toen we om een uur of 15:15 weer gingen rijden bereikte de drukte zijn toppunt. Op vele tientallen kilometers van de campground sloten we gewoon aan in een file. Onbegrijpelijk dat het zover kan komen, dat de (lokale) overheden of park beheerders deze drukte toelaten. Vraag dan entreegeld bij de toegangspoorten, laat een beperkt aantal mensen per dag toe, werk net als in Yosemite en Zion met shuttle busjes, maar dit kan niet de bedoeling zijn. De dag begon fantastisch, we waren super enthousiast over de Upper Geyser Basin, maar nu waren we lange tijd later met toch een katerig gevoel weer terug op de campground in Fishing Bridge.

Op de campground hebben de kinderen nog even buiten gespeeld, en na het eten zijn we nog even een lekker avondwandelingetje naar de general store bij de campground gaan maken voor een ijsje. Morgen willen we naar de Grand Canyon of the Yellowstone gaan, met een paar watervalletjes in de buurt. We hebben weinig keus en gaan dus maar weer vroeg weg. Alles wat we dan na 10 uur nog willen zullen we maar uit ons hoofd zetten. Het is jammer, als ik alles van gisteren en vandaag op een rijtje zet wat we gezien hebben aan wildlife, uitzichten en al het indrukwekkende aan thermische activiteiten dan is het hier ronduit prachtig. Maar als je enigszins de maand juli (en augustus zal niet beter zijn) kunt vermijden moet je dat doen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl